Communiceren doen we allemaal, de hele dag door. Zowel verbaal als non-verbaal. Dat wil echter niet zeggen dat deze communicatie altijd effectief is. Zeker in een stressvolle periode zoals bijvoorbeeld bij een scheiding of tijdens een conflict, kan het lastiger zijn om goed te blijven communiceren. Omdat juist op die momenten goede communicatie erg belangrijk is, hebben we een aantal tips om effectief te blijven communiceren.
Merkt u wel eens dat u afdwaalt terwijl een ander aan het praten is? Of misschien dat u in gedachten al bezig bent met wat u zelf wilt vertellen? Daardoor luistert u niet actief naar de ander. U krijgt dan niet de hele boodschap van de ander mee, waardoor er ruis in de communicatie kan ontstaan. U wilt namelijk niet alleen de woorden horen die iemand uitspreekt, maar ook de boodschap die erachter zit, begrijpen. Vooral wanneer er een conflict is, is deze (non-verbale) communicatie namelijk erg belangrijk. Probeer uzelf in de ander te verplaatsen terwijl u luistert en laat uw eigen gedachten en meningen los.
Vaak hebben we de neiging om heel veel informatie te delen voordat we to the point komen. Begrijpelijk, zeker wanneer er emoties in het spel zijn. Maar niet bevorderlijk voor goede communicatie. Probeer het verhaal zo beknopt mogelijk te vertellen. Te veel informatie werkt verwarrend en zorgt voor ruis in de communicatie.
Misschien kent u de term NIVEA wel. Daarmee bedoelen we niet het merk, maar de afkorting. NIVEA staat voor Niet Invullen Voor Een Ander en heeft ook te maken met actief luisteren. Het komt veel voor: mensen hebben nou eenmaal de neiging om voor een ander te denken. Dat kan gebeuren tijdens een gesprek, maar ook daarvoor of daarna. Wanneer u bijvoorbeeld aangeeft dat u het erg druk heeft en tijd tekort komt voor leuke dingen, kan de ander voor u invullen dat u geen tijd heeft om samen een kopje koffie te doen. Terwijl u dat mogelijk helemaal niet bedoelde en enkel even uw hart wilde luchten. Probeer in de communicatie met een ander niet zomaar iets aan te nemen, maar vraag om bevestiging.
Het kan lastig zijn om uw gedachten om te zetten naar positieve communicatie wanneer er emoties meespelen. Neem tijdens een gesprek dan ook even de tijd om uw gedachten te ordenen voor u verder praat. Meld dit wel even bij de ander, zodat hij ook weet waar hij aan toe is. Wanneer u uw gedachten op een rijtje heeft, kunt u het beste vriendelijk maar duidelijk zeggen wat u denkt. Zeg ook bijvoorbeeld geen 'ja' als u 'nee' bedoelt. Uzelf wegcijferen zorgt op termijn voor boze gevoelens, terwijl de ander niet eens weet wat er fout is gegaan.
Het stellen van vragen tijdens een gesprek duidt op interesse en kan de communicatie verduidelijken. Gun de ander ook de ruimte om vragen te stellen. Wanneer u merkt dat vanuit de andere partij geen of weinig vragen komen en u het gevoel heeft dat niet alles duidelijk is, kunt u zelf vragen om feedback. Bijvoorbeeld door te vragen of alles tot zover duidelijk was en of de ander misschien nog vragen heeft.
De mediators van Lucida hebben veel ervaring met bemiddeling tussen partijen bij onder andere echstcheidingen en arbeidsconflicten. Komt u er samen niet meer uit? Schakel dan de hulp in van Lucida! Neem contact met ons op. Bij ons zijn er geen wachtlijsten, waardoor u snel aan de slag kunt met een mediationtraject.