Wanneer u op zoek bent naar een externe vertrouwenspersoon die medewerkers, cliënten of studenten ondersteunt bij ongewenst gedrag, dan bent u bij Lia Laupman aan het juiste adres.
Met 13 jaar ervaring als Ombudsman en vertrouwenspersoon binnen verschillende organisaties kunt u rekenen op de ondersteuning die nodig is. Bovendien wordt dit gecombineerd met ervaring als jurist en mediator. Lia staat klaar voor personen die ongewenst gedrag of discriminatie ondervonden, maar ook voor hen die hier juist van beschuldigd worden. Door de beschikbaarheid van een toegankelijke en onafhankelijke vertrouwenspersoon met een ‘objectieve’ opstelling, is de drempel om problemen aan te kaarten laag en kunnen mensen snel en goed geholpen worden. Dit maakt dat u werkt aan een goede werksfeer en u houdt uw mensen duurzaam inzetbaar.
Ongewenst gedrag waarvoor een vertrouwenspersoon ingeschakeld kan worden, kan bestaan uit geweld of agressie, maar ook uit ongewenste intimiteiten, pesterijen of discriminatie. Deze ongewenste omgangsvormen kunnen leiden tot conflicten, ziekteverzuim en imagoschade. Een vertrouwenspersoon vangt melders op en biedt een luisterend oor. Samen met de melder wordt gekeken naar het probleem of de situatie. Ook bespreken melder en vertrouwenspersoon wat de melder zelf al heeft gedaan om de situatie op te lossen of hoe eventueel om te gaan met de persoon of situatie. Soms is het doen van het verhaal al voldoende.
Wanneer een oplossing in de informele sfeer mogelijk is, heeft dit vaak de voorkeur. Zo nodig worden eventuele vervolgstappen besproken en kijkt de vertrouwenspersoon met de melder naar andere mogelijkheden zoals klachtenprocedures. De vertrouwenspersoon geeft desgewenst begeleiding als de melder de zaak aan de orde wil stellen bij een klachtencommissie of leidinggevende. Tevens wordt nazorg geboden en wordt bewaakt of het ongewenste gedrag is opgehouden.
Alles wat besproken wordt, valt onder de geheimhouding.
Een vertrouwenspersoon begeleidt, adviseert en verwijst zo nodig door. Ook voorlichten, informeren en inspireren van de organisatie valt onder de taken. Als laatste adviseert de vertrouwenspersoon gevraagd en ongevraagd het bestuur en management. De vertrouwenspersoon zorgt ervoor dat er jaarlijks een (jaar)verslag wordt gemaakt.
Het is ook goed toe te lichten wanneer de vertrouwenspersoon in het licht van integriteit ingeschakeld kan worden. Met melden van een integriteitsschending of misstand wordt vaak klokkenluiden bedoeld.
Hierbij onderscheiden we verschillende vormen van integriteitsschending:
-Integriteitsschendingen waar het belang van de organisatie wordt geschaad. Bijvoorbeeld fraude, belangenverstrengeling en diefstal.
-Integriteitsschending waar het maatschappelijk belang wordt geschaad (misstand). Dit betreft bijvoorbeeld een situatie waarin de volksgezondheid in gevaar komt of er is sprake van misbruik van subsidiegelden.
Het melden van integriteitsschendingen is niet altijd gemakkelijk. Een vertrouwenspersoon kan hierbij adviseren en ondersteunen. Zowel bij het doen van de melding als bij het nemen van verdere stappen. Bij zwaarwegende redenen kan de vertrouwenspersoon de melding van u overnemen. Uiteraard altijd in overleg.
Vanzelfsprekend is de invulling van de rol van vertrouwenspersoon maatwerk. In een oriënterend gesprek worden afspraken gemaakt met de leiding van de organisatie. Wensen en verwachtingen worden besproken en vastgelegd in een (opdracht)overeenkomst.
Wilt u meer informatie of een vrijblijvende afspraak? Neem contact op via 0487-540110 of door te mailen naar mail@lucida.nl.