Wanneer een van uw medewerkers slachtoffer is van ongewenst gedrag, heeft u binnen de organisatie waarschijnlijk al de nodige acties uitgevoerd. In het geval de medewerker (toch) een klacht in wil dienen, dan kunt u op dat moment een klachtencommissie inschakelen. U ontvangt dan na onderzoek, hoor en wederhoor een oordeel en advies met betrekking tot de situatie. Uiteraard kunt u ook al op voorhand een (permanente) klachtencommissie in het leven roepen die in actie komt in het geval het nodig is in toekomstige situaties.
Als werkgever bent u volgens de Arbo wet verplicht om beleid te voeren dat erop gericht is om psychosociale arbeidsbelasting te voorkomen of te beperken als dit een risico vormt binnen de eigen organisatie. Een mogelijkheid die de werkgever heeft, is het instellen van een klachtencommissie.
Klachten over ongewenst gedrag kunnen betrekking hebben op discriminatie, (seksuele) intimidatie, agressie en pesten.
Lia Laupman van Lucida heeft ruime ervaring als voorzitter of lid van klachtencommissies. Zij ondersteunt u dan ook graag bij klachten.
Al sinds 2013 is Lia voorzitter van de Landelijke klachtencommissie Huurwoningen. Dit is een onafhankelijke klachtencommissie die klachten behandelt voor aangesloten verhuurders. Ook is zij betrokken als voorzitter en soms als lid van verschillende klachtencommissies met betrekking tot psychosociale arbeidsbelasting.
Dankzij de jarenlange ervaring op dit gebied is een voortvarende en passende behandeling mogelijk waardoor u snel een advies in handen hebt.
Vanzelfsprekend is de invulling van de instelling en de werkzaamheden van een klachtencommissie maatwerk. Daarom ziet een ‘traject’ er vaak als volgt uit:
Wilt u meer informatie of een vrijblijvende afspraak? Neem dan contact op via 0487-540110 of mail naar
mail@lucida.nl