Wanneer een bedrijf groeit, groeit ook het aantal medewerkers. Automatisch krijgt u dan ook vaker te maken met verzuim. Het is dan ook belangrijk om een goed verzuimbeleid, ook wel bekend als ziekteverzuimbeleid, op te stellen. Dit is een gestructureerde aanpak die organisaties hanteren om de frequentie en duur van ziekteverzuim onder werknemers te beheren. Heeft u een medewerker die langdurig ziek is, is hierover 'gedoe' ontstaan en wilt u hier samen uitkomen? Neem dan contact op met Lucida, wij helpen u graag verder.
Verzuimbeleid is een strategische benadering om met verzuim om te gaan en het terug te dringen binnen de organisatie. Het omvat een reeks beleidslijnen, procedures en maatregelen die zijn ontworpen om ziekteverzuim te voorkomen, te beheren en te verminderen. Het is van toepassing op alle werknemers, ongeacht hun functie of niveau binnen de organisatie.
Verzuimbeleid gaat verder dan alleen het behandelen van ziektegevallen. Het omvat ook maatregelen om de gezondheid en het welzijn van werknemers te bevorderen, evenals het faciliteren van een soepele re-integratie van zieke werknemers in het arbeidsproces. Dit faciliteren kan bijvoorbeeld met behulp van een mediator, meestal in het geval er ook een conflictueuze situatie is ontstaan.
Een mediator kan ingeschakeld worden in situaties waarin er sprake is van conflict, spanning of onenigheid tussen de werkgever en de werknemer, of tussen werknemers onderling. In de volgende gevallen kan het raadzaam zijn om een mediator in te schakelen:
Bent u op zoek naar een mediator die u kan ondersteunen bij zaken rondom verzuimbeleid? Dan bent u bij Lucida aan het juiste adres. Neem contact met ons op door te bellen naar 0487-540110 of mail naar mail@lucida.nl